Het bericht is van 12 december 2017
Laatste update: 12 december 2017 - 15:32
Her en der krijgen gebruikers van OnderwijsOnline bij het opstarten een melding over een verkeerd beveiligingscertificaat. De oorzaak van deze melding lag in een gewijzigde instelling, hierdoor heeft het systeem heel kort even naar de foutieve omgeving heeft gekeken. Dit is meteen ook hersteld, maar omdat er vanuit verschillende netwerkproviders toegang wordt gevraagd bij OnderwijsOnline is dit voor een aantal van ons toch een probleem geworden.
De providers checken op gewijzigde instellingen en pakken zo’n wijziging op en behouden de wijziging voor een periode van 24 uur, (sommige sneller) na 24 uur (of minder) “checken” zij opnieuw of hun gegevens nog kloppen, ziet het systeem dat deze veranderd zijn, dan wordt dit aangepast. Dit proces kan niet worden geforceerd.
Voor wat betreft KPN, Ziggo, Vodafone hebben wij gezien dat dit snel hersteld was. (Zij checken blijkbaar frequenter)
Helaas komt het bij een aantal van ons nog voor dat er een melding in beeld komt inzake een ongeldig certificaat.
We benadrukken dat de beveiliging van het systeem geen enkel moment in het geding is geweest.
Excuus voor dit ongemak.